Google Website Translator Gadget

fredag 13 maj 2016

Kraften från himlen

Tänk dig ett gäng som varit tillsammans i 3år dag ut och dag in. Som fick uppleva saker och händelser som man inte kan förstå eller greppa. För att sedan ändras på en sekund när deras mästare brutalt och skoningslöst mördas på det värsta sättet som fanns på den tiden. Tänk den sorgen, förtvivlar och modlöshet som spred sig i gängen. Där han som kallas att leda gruppen förnekar mästaren 3 gånger och tappar helt hoppet om framtiden som var så ljus. Där nu alla drömmar är krossade och man nu gick tillbaka till det som var innan. Det var detta som hände lärjungarna när Jesus dog på korset.

Något som sedan ändrades på den tredje dagen då Jesus återuppstod där hoppet åter kom tillbaka.
Där Jesus sedan gav lärjungarna en befallning innan han lämna dom, nämligen att göra alla till lärjungar.
Tänk vilka blandade känslor och frågor som kom upp från lärjungarna. Hur ska vi någonsin efterlikna
Jesus? Eller ens komma i närhet vad som man upplevt eller känt under dessa år? För trots allt man är
bara en människa. Det Jesus sa var att de skulle vara kvar i Jerusalem så skulle en hjälpare lik Jesus
komma. För det var denna hjälpare som de behövde för att kunna vittna om vem Jesus var och gjorde.

Nu satt lärjungarna uppe i en sal i Jerusalem och vänta på vad som skulle hända. Där ingen visste eller
hade en aning när och hur hjälparen skulle komma. Det måste blivit blandade känslor när rummet
storma upp och det kom en vind som ett dån. Förvirring, rädsla, sorg och glädje om vartannat. Det var
nu det skedde allt som Jesus sa skulle ske. Allt som varit jobbigt så många dagar blev nu så ljust att de
inte visste vad de skulle göra av det som skedde. När sedan eld som tungor spred sig ut över alla människor i rummet och de tala i olika språk måste har gjort att förvånade. Så förvånade att folket utanför som hörde inte visste vad de skulle tro. Vad händer och hur kan de vårt språk bara så där?

Det är det här Pingsten handlar om där Gud sände sin hjälpare till Jorden till hans barn. Där den helige
ande gör att alla kristna blir en enhet och visar vem Jesus Kristus är. Det finns en anledning till att Jesus
sa när den helige ande kommer över er då får ni kraft att bli mina vittnen. Vi kan inte gå i det egna utan när den helige ande är med då är allt möjligt då finns det inga begränsningar. Så låt oss få mer av den kraften som finns och låta oss fyllas på om och om igen. Så vi kan efterlikna Jesus mer och mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar